REY

Niles Atallah , CH/FR/NL/DE, 2017
90 min., OmdU (spanisch/mapudungun)
Biopic / Drama / Fantasy
Kaum zu glauben, aber eine wahre Geschichte: Im Jahr 1860 reiste der exzentrische französische Anwalt und Abenteurer Orélie-Antoine de Tounens durch die Wälder Südchiles und Argentiniens, um die unabhängigen Königreiche Araucana und Patagonien zu gründen, mit sich selbst als König. Dabei gelang es ihm, unter seiner Herrschaft das indigene Volk der Mapuche zu vereinigen. Doch damit bekommt der fiktive König mit der realen chilenischen Armee gravierende Probleme. Man verhaftet ihn und stellt ihn vor Gericht.
Regisseur Niles Atallah arbeitete sieben Jahre lang an REY, experimentierte mit Zelluloid, 16mm und 35mm, changierte zwischen Filmnegativ- und positiv, vergrub Aufnahmen, um sie später wieder auszugraben und als verwestes „Archivmaterial“ zu verwenden. (Sonderpreis der Jury beim Filmfestival in Rotterdam 2017.)

Once upon a time, a man travelled to the end of the world. There, at the tip of recently independent South America, he founded his kingdom. It was 1860 and this French adventurer, Orélie-Antoine de Tounens, was perhaps a little crazy. Armed with a constitution penned by himself and a new flag, he fought his way through the rugged wilderness on horseback. After arriving he managed to unite the natives and was chosen to become their ruler. At least, that’s one version of this true story. Or, he was helped by a native traitor. He was a French spy! He succeeded, but was captured. Banished. Died. But returned? Who remembers the what and where of it? In Rey, the problems of history and memory are emphasised by the degradation of image and sound.
Director Niles Atallah shot some segments in 2011, then buried the 35mm, 16mm and Super-8 film in his back garden. What does time do to a story? The results of these burials recur throughout the film – as deteriorating memories and the king’s wild visions.
With the support of the Hubert Bals Fund, Atallah also experimented with puppets, masks and stop-motion animation. Everything culminated in this astonishing, delicate work of art: an ode to film and a fascinating fairy tale. Winner Special Jury Award Tiger Competition 2017.