AUFZEICHNUNGEN AUS DER UNTERWELT : Notes From the Underworld

Tizza Covi, Rainer Frimmel, AT, 2020
116 min., OmeU
Dokumentarfilm

Termine

17.10.2021 | 17:30
Saal
#de Im Milieu der Wiener Unterwelt der 1960er Jahre herrscht Unruhe. Mitten im Geschehen stehen der Wienerlied-Sänger Kurt Girk  und  sein  legendärer  Freund  Alois  Schmutzer.  Beide  müssen  ihre  Nähe  zum  illegalen  Kartenspiel  Stoß  in  einem umstrittenen Prozess mit langen Haftstrafen büßen.  In eindringlichen Schwarz-Weiß-Bildern erzählen die charismatischen Protagonisten über diese Zeit aus einer noch nie gezeigten Position.  AUFZEICHNUNGEN  AUS  DER  UNTERWELT  ist  nicht  nur  eine  Liebeserklärung  an  ein  vergangenes  Wien,  sondern  auch  ein Sittenbild österreichischer Nachkriegsgeschichte.

#en There is unrest in the milieu of the Viennese underworld of the 1960s. In a controversial trial the singer Kurt Girk and his legendary friend Alois have to pay for their proximity to the illegal card game "Stoss" with long prison sentences. The charismatic protagonists tell us about this time from a perspective never shown before. A love letter to a past Vienna that is also a social portrait of post-war Austria.
#de „Du Kurt, zurück zu deiner Verhaftung, wie war das?“ Der elegant vergreiste Heurigenmusiker Kurt Girk lässt sich von den Regisseur*innen Covi und Frimmel nicht zweimal bitten und erzählt aus der Zaungastperspektive seine Version der Wiener Unterwelt der 1960er Jahre, als in den Mean Streets von Mariahilf und Meidling immer brutaler um Einfluss im Rotlicht- und Glücksspielmilieu gekämpft wurde. Alois Schmutzer, Freund von Kurt und der eigentliche Held des Films, verschuf sich seine Autorität mit seinen großen Fäusten. Zehn Jahre saß er in Haft – die Doku fächert das Drama des brummigen Phlegmatikers mit deutlicher Sympathie auf. (Robert Weixlbaumer)

#en A deep sip from a glass and a blunt question form the introduction to this intriguing trip into the past of two Viennese “gangsters” from the rough 1960s, who were set up by the police and subsequently incarcerated for many years. “How do you feel about always being called the ‘king of the underworld’? Was there an underworld in Vienna?”, Alois Schmutzer is asked. “Never”, he replied.

Directors Tizza Covi and Rainer Frimmel continue their studies of marginalized milieus by interviewing two protagonists of an era that can only be recalled via an exercise in oral history such as this: Alois Schmutzer, a mythical figure from the Meidling district, who used to be as strong as a bear, and Kurt Girk from Ottakring, a rather fragile gentleman who used to perform Viennese songs at the city’s famous “Heurigen” (wine taverns). Both were engaged in illegal gambling, a card game called “Stoß”, and presumably in some other petty crimes, which now raise the question of how truth is conceived.

But AUFZEICHNUNGEN ... is less about questions of criminality and more a shimmering portrait of an suburban culture soon to be lost. The film places a clear focus on Schmutzer and Girk’s rough but engaging charm, the bleak times that shaped them, and the habitus of a dying species. (Gunnar Landsgesell)